להתייעצות מהירה מלאו את הפרטים הבאים:

בניה חכמה בערים חכמות: איזה ערים מעודדות בניה חכמה ומה הן הרוויחו מזה?

בשנים האחרונות אנו עדים למגמה מבורכת של דגש על בניה חכמה בערים רבות בעולם, וגם בישראל יש בהחלט צעדים משמעותיים. אמנם, כולנו היינו שמחים אם הדברים בארצנו היו זזים יותר מהר בכל הקשור לאיכות הסביבה ורווחת התושבים שמביאה עימה הבנייה החכמה, אבל כל צעד הוא חשוב וטוב ויש לברך על כך. כמו תמיד, מרכז הארץ נוטה להוביל מגמות עדכניות וכך קורה גם לגבי בניה חכמה, אשר המעבר אליה מתרחש בהדרגה בתל אביב-יפו, יבנה, נתניה, כפר סבא, הרצליה, רמת גן, גבעתיים, רעננה ועוד.

מה מרוויחות ערים ששמות דגש על בנייה חכמה

ראשית יש להבדיל בין שני נושאים עיקריים שאנשים נוטים לבלבל ביניהם, כלומר בין המושג של בנייה חכמה ובין עיר חכמה. למעשה, המושג “עיר חכמה” הוא הרבה יותר מקיף ומתקדם וכולל בתוכו גם את נושא הבנייה החכמה. מדובר בעיר שיש בה שאיפה לשפר את נושא הקיימות, את איכות החיים, את החוסן ואת מצבם הכלכלי של תושביה, וזאת באמצעות מערכות איסוף ועיבוד מידע. ככלל, המטרה היא לתרום לצמצום צריכת האנרגיה וזיהום הסביבה, וכבר קיימים מחקרים רציניים מאוד שמצאו התייעלות אדירה בבזבוז מים, בייצור פסולת עירונית, בפקקי תנועה ובצריכה של אנרגיה מסוגים שונים.

לעומת זאת, במונח בניה חכמה בהחלט משתלב בקונספט של עיר חכמה, אך כאן מדובר בתחום הבנייה עצמו. הדגשים בבניה כזו יהיו על עקרונות ידידותיים לסביבה, על פעולות מחזור, חיסכון במים ואנרגיה, צמצום פסולת בנייה וכן הלאה. מחקרים רבים כבר מצביעים על יתרונותיה של הבניה החכמה בערים שאימצו אותה, למשל חיסכון עצום לדיירים בהוצאות חימום וקירור הבית, חשמל ומים, הקטנה משמעותית ביותר של זיהום אוויר בתהליך הבנייה ופליטות גזי חממה.

מי צועדת בראש?

כאמור, בערים רבות בישראל כבר נמצאים בשלבים שונים לשילוב בנייה חכמה במבנים ציבוריים, פרטיים ועסקיים, וזאת בהתאם לתקנים שונים. דוגמא טובה לכך מהווה תל אביב-יפו אשר בה כל תוכניות הבנייה חייבות לעמוד בעקרונות של בניה חכמה בהתאם להנחיות שסיפקה הוועדה. מדובר בהנחיות המכוונת להתייעלות אנרגטית, בקרה על חומרי גלם, אוורור טבעי, חיסכון במים, בידוד תרמי ואקוסטית ועוד. אם כן, עיריית תל אביב יפו קיבלה כמה החלטות טובות לרווחת התושבים ולמען הסביבה, אך כפר סבא ממש לא מפגרת אחריה. אכן, כפר סבר נחשבת לאחת הערים עם החשיבה הכי מתקדמת בנושאי הסביבה והבנייה החכמה, וגם היא אמצה זה מכבר את התקן הירוק הישראלי 5281.

מלבד כפר סבא ותל אביב ניתן להביא עוד דוגמאות רבות למהלכים יפים שמתרחשים בישראל. כך למשל, גם עיריית נתניה אימצה זה מכבר את תקן 5281 של מת”י, ואותו הדבר לגבי עיריית רמת שחברה ביחד עם נתניה, כפר סבא, תל אביב ואחרות בפורום חמש עשרה הערים שאינן מקבלות מענקי ממשלה ולכן עצמאיות בתחומים שונים. עיריית רמת גן משקיעה רבות בכל הקשור לשמירה על הסביבה, ובדגש על נושא הבנייה החכמה שלא תפגע בשטחים הירוקים הרבים שבעיר.

קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני