להתייעצות מהירה מלאו את הפרטים הבאים:

הצצה אל העתיד: איך ייראה תחום הבניה הקלה ב – 2030

לאורך העשור האחרון צברה הבניה הקלה תאוצה בישראל, הן ביישובים כפריים והן בערים, הן במבני מגורים והן במשרדים, הן בתחום האירוח והן בתחום הבנייה המסחרית. אחת השאלות המעניינות היא כיצד תיראה הבניה הזו בסוף העשור הנוכחי כשנגיע ל- 2030. בואו נראה.

נתח גדול יותר בעולם הבניה

עם השנים הבניה הקלה תופסת נפח הולך וגדול בעולם הבנייה, אפילו בישראל שמתקשה לעמוד בקצב של מדינות מערביות אחרות. אמנם כולנו יודעים למי ניתנה הנבואה, אולם מי שצופה פני עתיד על סמך נתונים ומחקרים יכול בהחלט להסיק שהבניה הקלה רק תלך ותגבר על השיטות המיושנות בבלוקים. למגמה זו יש כמה סיבות.

ראשית, הבניה הקלה הינה יותר ידידותית ושומרת על איכות הסביבה, ובשנים האחרונות כולנו מתעוררים אל הבעיה האקולוגית הכלל עולמית. אכן, ענף הבניה אחראי לשיעור משמעותי בפליטת גזי החממה ולזיהום האוויר, ואילו בנייה קלה מספקת פתרון המועדף על ידי אנשים פרטיים וגם על ידי מדינות ועיריות ברחבי העולם. סיבה נוספת היא מהירות הבניה הקלה שיכולה לחסוך אחוז לא מבוטל מהזמן ביחס לשיטה הקונבנציונאלית. הדבר מאפשר להפחית עלויות – למשל בפרויקטים עירוניים נרחבים ולכן מועדף על ידי עיריות וקבלנים, והתרומה היא כמובן גם למצוקת הדיור בזכות היכולת להקים יותר מבנים ויותר במהירות.

ומה נראה בבנייה הקלה בעתיד?

חלק מהדברים הצפויים להתרחש בבניה קלה עד לשנת 2030 עשויים להישמע עתידניים, אבל למעשה חלקם הגדול כבר נמצא בשימוש במקומות שונים. בכל מקרה, סביר להניח שהדגש יהיה על מערכות כמה שיותר חכמות החוסכות בהוצאות האנרגיה ומנצלות את תנאי השטח. כך לדוגמא, כל הקשור בהפקת אנרגיה מהשמש (אנרגיה סולארית) בוודאי ימשיך להתפתח, כאשר מבנים יוקמו מראש עם פאנלים סולאריים על הגגות. יתר על כן, כיום ישנם פיתוחים מעניינים שנבחנים בשטח, כמו זכוכיות לחלונות שהן מצד אחד שקופות ומעבירות אור, ומצד שני מנצלות את קרינת השמש להפקת חשמל.

פתרונות כאלו יכולים להתאים גם למבנים קטנים וגם לגדולים המבוססים על בניה קלה וירוקה. למשל, ישנו פיתוח המשלב חלונות המורכבים משני לוחות זכוכית, שביניהם מרווח עם אוויר כלוא, ומפוח אינטגרלי המניע את האוויר. בדרך זו החימום או הקירור הפנימי של המבנה פחות מתבזבז עקב רמת הבידוד של הזכוכית, ומושגת התייעלות אנרגטית משמעותית. כמובן שככל שהמבנה גדול יותר כך החיסכון גבוה יותר, ודוגמא נוספת למבנים גדולים היא מערכת של דוד שמש המסוגל לספק בו זמנית מים חמים לשורה ארוכה של צרכנים – אפילו עשרות בבת אחת.

שילוב של מערכות טכנולוגיות

דווקא העובדה שבבניה קלה מייצרים את השלד והקירות במפעלי החברה, מאפשרת שילוב מראש של מערכות טכנולוגיות מתקדמות. אין ספק שבשנת 2030 חלק גדול מהבנייה הקלה כבר ישלב מראש את מערכות הבית החכם, המאפשרות לשלוט בקלות ואפילו מרחוק על התאורה, על דוד החשמל, על נעילת הבית, על אמצעי ההצללה השונים וכן הלאה. בנוסף, סביר מאוד להניח שבשנת 2030 ישולב מראש פאנל המראה בזמן אמת את כמות צריכת האנרגיה נכון לעכשיו בבית, דבר שיאפשר להקטין את הצריכה באופן משמעותי ולהיות עם היד על הדופק כל הזמן.

מעבר לכך, סביר מאוד להניח שנמשיך לראות התפתחות בכל הקשור לחומרי הגלם של הבניה הקלה. אפשר להסתכן ולהמר שמי שיבנה את ביתו בשנת 2030 בבניה קלה יזכה לשלד עמיד אפילו יותר מהיום, לחומרי בידוד מתקדמים הנותנים מענה לפן התרמי והאקוסטי כאחד, ולשיפורים בהם המאפשרים להפיק את המיטב מתנאי השטח והאקלים.

קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני