להתייעצות מהירה מלאו את הפרטים הבאים:

שבירת מיתוסים: טעויות נפוצות במחשבה על בניה קלה

מצד אחד, בניה קלה היא כבר לא תחום כל כך חדש בישראל, ובעשורים האחרונים אנו רואים מבנים מכל הסוגים המוקמים באזורים עירוניים וכפריים – החל במבנים יבילים וניידים ועד לקבועים, החל במשרדים וכיתות ועד לבתי מגורים ואף מרובי קומות. יחד עם זאת, עקב ההצמדות של הישראלים למה שרגיל ומוכר, עדיין רבים אינם מבינים בדיוק מהי בניה קלה ומהם יתרונותיה. בתוך כך, הם גם מחזיקים בעמדות שגויות ובמיתוסים לגבי בנייה קלה שחשוב להעמיד על דיוקם.

בואו נשבור כמה מיתוסים

מיתוס ראשון לגבי בניה קלה הוא שמדובר במבנים פחות עמידים. אז נכון שבטון הוא חומר גלם חזק ומאסיבי יותר יחסית לעץ, למשל, אולם בניה קלה מבוססת גם על חומרים אחרים בדגש על פלדה חזקה ופלדה קלת דופן. אמנם לכל חומר ולכל מבנה בבניה קלה יש את העמידות הספציפית שלו, אולם שיטה זו בהחלט עומדת בתקני העמידות והבטיחות הנדרשים בישראל – לרבות מפני רעידות אדמה. זאת, באמצעות תכנון נכון ויישום של יסודות, שלד ומרכיבים נוספים. דרך אגב, למי שחושב שהקירות של מבנה נייד אינם מספיק חזקים ליישומים שונים, החל בכיורים ועד למדפים כבדים, כדאי לדעת שזוהי טעות מוחלטת.

ואם כבר דיברנו על בטיחות, יש הסבורים כי בבניה קלה יש בעיה עם הממ”ד ולכן קיים קושי להוציא אישור מהרשויות. אז נכון שלגבי ממ”ד קיימות הנחיות ברורות באשר לשימוש בבטון, עובי הקירות וכן הלאה, כלומר ממ”ד אינו מבוסס על בניה קלה כהגדרתה. יחד עם זאת, אין כל בעיה לתכנן מבנה בבניה קלה הכולל ממ”ד שאותו בונים בדיוק בהתאם להוראות פיקוד העורף, ואליו מצטרף המבנה העשוי משלד פלדה, עץ וחומרים נוספים.

והנה עוד כמה טעויות

עוד מיתוס שנובע מאי הכרת התחום, הוא שבבניה קלה יש מגבלות משמעותיות על אפשרויות העיצוב וההתאמה האישית לצרכים ספציפיים. אולם מחשבה זו אינה נכונה כלל. למעשה, בניה קלה פותחת קשת רחבה של אפשרויות שבבניה בבטון אפילו יותר קשה להשיג, ובכל מקרה אין בעיה לבנות בבניה קלה בית מגורים עם כל החללים והחלוקות הנדרשות, אמבטיות ושירותים, חדרי עבודה, מטבחים מאובזרים וכן הלאה, וכמובן להוסיף עיצוב פנים בהתאם לרצונות הבעלים.

עוד טעות היא לחשוב שבניה קלה מעניקה רמת בידוד פחות טובה מזו של בניה קונבנציונאלית. שוב, לכל חומר בבניה קלה יש את האיכויות שלו, אך חשוב להבין שמבחינת הבידוד הבניה הקלה אפילו נחשבת לטובה יותר מהבטון. הדבר תלוי בין היתר בסוג חומרי הבידוד והחיפויים בהם משתמשים, החל בצמר סלעים, דרך פאנלים מבודדים ועד לגבס, אך לא בכדי מעודדות עיריות ברחבי ישראל והעולם את הבניה הקלה שמעניקה בידוד מצוינת וחוסכת בהוצאת לטווח הארוך.

ויש גם טעויות הפוכות…

יש עוד הרבה מיתוסים בגנות הבניה הירוקה שמונעים מאנשים ליהנות מיתרונותיה, למשל שבתים בבניה קלה מוערכים בשוק במחיר נמוך יותר ממבנים בבניה קונבנציונאלית. יחד עם זאת, יש גם טעויות הפוכות שכדאי לתקן. למשל, יש הסבורים כי בבניה קלה אין צורך להוציא אישורים מהוועדה המקומית לתכנון ובניה, או שההליכים קצרים וקלים בהרבה. האמת היא שאמנם יכולים להיות הבדלים מסוימים אך באופן כללי האישורים הנדרשים ותהליך הוצאתם דומים למדי לבניה רגילה. עוד טעות שכדאי לתקן קשורה בעלויות. אמנם, במקרים מסוימים ניתן להגיע בבניה קלה לעלויות זולות בהרבה מבניה רגילה, למשל אם מזמינים מבנה יביל בתור משרד, כיתה, חדר עבודה וכדומה. יחד עם זאת, בבניית בתי מגורים מא’ ואד ת’, לא פעם העלויות הסופיות דומות למדי לבניה רגילה. הדבר תלוי כמובן בבחירות שלכם ובעלויות החברה המבצעת.

קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני