להתייעצות מהירה מלאו את הפרטים הבאים:

האם בניה חכמה יכולה לסייע להורדת מחירי הדיור?

כולנו מודעים לבעיית מחירי הדיור בישראל שמדי שנה עולים בהתמדה. העלייה הגבוהה במחירי הדירות יוצרת מצוקה לא פשוטה בקרב מרבית שכבות האוכלוסייה, ובעיקר בקרב זוגות צעירים המתקשים לממן דירות, לקנות דירות המתאימות לצרכיהם, ובכל מקרה מתחייבים לסכומים גבוהים מאוד לשנים רבות. קברניטי המדינה שוברים כבר שנים את הראש לגבי פתרון המצוקה, ואחת השאלות המעניינות היא האם בניה חכמה יכולה לסייע בהורדת המחירים. בשורות הבאות נבחן את הנושא.

סיבות רבות לעליית המחירים

כפי שתראו מייד, שימוש בשיטות בניה חכמות יכול לסייע להורדת מחירי הדיור, אך לפני כן ראוי לציין את מה שכנראה מובן לכם מאליו: גם השיטה הטובה והזולה ביותר לא יכולה להוות פתרון יחיד בפני עצמה. אכן, מחירי הדיור בישראל קשורים לקצב הבניה, לקצב הגידול באוכלוסיה, לעלויות של חומרי גלם, למשקיעים מהארץ ומחו”ל הקונים דירה שנייה, שלישית וכן הלאה, וישנם עוד סיבות רבות.

כיצד בניה חכמה יכולה לתרום לנושא?

כדי להבין מה יכולה להיות תרומתה של בניה חכמה לירידת מחירי הדיור, יש להבין שמרבית הבניה בישראל כיום מבוססת על שיטות מיושנות. אכן, הבנייה הוותיקה בבלוקים “נדבקה” אל הקבלנים ואל הציבור הישראלי, ולמרבה הצער הענף אינו מתחדש באותו הקצב של מדינות מערביות אחרות, כגון ארה”ב, מדינות אירופה, אוסטרליה וכדומה. כך לדוגמא, בפרברים רבים בארה”ב שהוקמו לאורך העשורים האחרונים כבר קשה למצוא בניה בבלוקים, ואילו בישראל המצב שונה באופן מהותי. אחת הבעיות עם ה- “קפיאה על השמרים” היא שהבנייה בבלוקים אינה חפה מבעיות סביבתיות, כלכליות ואחרות. למשל, קצב הבנייה הממוצע של מבני מגורים עומד על כשנתיים וחצי, לרבות בתים פרטיים, מבנים רבי קומות ופרויקטים של התחדשות עירונית.

אין ספק שמדובר בתקופה ממושכת מאוד שבמהלכה עולות תשומות הבניה. למשל, אנשים הקונים דירה בפרויקט מגורים עלולים לגלות שעם השנים עלה הסכום שיש להוסיף לקנייה, עקב עלייה במדד תשומות הבניה. כל זאת, כמובן, לפני שדיברנו על הבעייתיות של המתנה לדירה החדשה ותשלום שכר הדירה במקביל למשכנתא. לעומת זאת, בניה חכמה המתבססת על חומרים “קלים” כמו פלדה, פלדה דקת דופן, לוחות פוליסטירן וכדומה, מקצרת באופן משמעותי את משך הבניה, לפעמים בעשרות אחוזים. המשמעותית הברורה היא הפחתה במשך שעות כוח האדם הנדרשות ומכאן הפחתה בעלויות הקבלן, שאותן הוא יכול לגלגל אל הלקוח.

בנוסף, ענף הבניה בישראל סובל מזה שנים ממחסור בעובדים בעלי מיומנויות גבוהות, וכאשר רוצים להכשיר עובדים חדשים הדבר כרוך בלא מעט זמן וכסף. לעומת זאת, בניה חכמה מבוססת על שיטות הרבה יותר מתקדמות שלמעשה יותר פשוטות ומהירות ליישום, ולפיכך גם ההכשרה הנדרשת לעובדים היא קצרה יותר. כמו כן, העבודה מבוצעת בחלקה הגדולה במפעלי החברה, דבר המאפשר ללמד את העובדים תוך כדי עבודה על הפרויקט ולהקנות להם מיומנויות גבוהות בתנאים מבוקרים. לפיכך, הקבלן חוסך גם בשעות ועלויות של הכשרה וגם מקבל עובדים בעלי מיומנות גבוהה. גם לסוגיה זו יש השלכות חיוביות על מחירי הדיור עכשיו ובראיה עתידית.

יש לציין כי עלויות של פרויקט בניה מושפעות גם מסוגיות הפסולת והלכלוך שיש לפקח עליהם ולפנותם, וגם ממתן פתרונות הולמים לעבודה ממושכת ומרעישה בסביבות מגורים. לעומת זאת, בבניה חכמה הבניה בשטח עצמו מתקצרת מאוד ויוצרת הרבה פחות לכלוך ורעש יחסית לבניה הקונבנציונאלית. לפיכך, גם מהבחינה הזו ישנו חיסכון בעלויות. ולא פחות חשוב, מכיוון שהבניה החכמה יותר מהירה ניתן לסיים פרויקטי מגורים בזמן קצר יותר. זאת אומרת הגדלה מהירה יותר של היצע הדיור בישראל לעומת הביקוש, דבר המוביל תמיד לירידה במחירי הדיור.

קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני